diumenge, 14 d’agost del 2016

AL PARC NATURAL DELS PORTS, I ALTRES ESCAPADES D'ESTIU

Tot i ser conscients que l'agost no és la millor època de l'any per anar-hi, vam decidir passar un parell de dies als Ports de Tortosa-Beseit.

Com que es tractava d'una primera escapada de "reconeixement", vam optar per veure'ls tant per la part del Baix Ebre-Montsià, com per la Terra Alta.

Vam fer un "tastet" d'alguns racons que havíem vist recomanats en guies de la zona.
No hi vàrem veure gaire ocells "destacables" però sí un paisatge que val molt la pena i -tot i que va costar- també es van deixar veure un grup de cabres salvatges.

Això és el que vàrem visitar:

Primer dia
- Mont Caro
- Barranc de la Vall: cova d'en Marc i forat de la Vella
- Roques d'en Benet, riu d'Estrets i zona de la Franqueta.
A més, visites a Horta de Sant Joan i Arnes; i allotjament a Bot

Segon dia
- Les Olles (al camí rural de Bot a Horta de Sant Joan)
- Toll de vidre
- prop de les Gúbies del Parrissal, Beseit
A més, visita a Vallderroures

(Al final d'aquesta crònica hi afegim també algunes imatges de la visita a la Reserva de Sebes, a Flix, i de la immersió amb l'Helena a la zona de Cap de Creus)

Per anar al Mont Caro, la muntanya més alta del Baix Ebre, amb 1.447 m  (on hi ha unes enormes antenes de telecomunicacions), s'agafa una carretera des de Roquetes.

A la sortida de la població es pot veure una bona vista dels Ports.
Pujant la carretera sorprèn l'escultura d'una cabra salvatge coronant una roca.  Al seu darrera s'insinua l'Ebre i el Delta (rera la calitja).
La vista des del Mont Caro ens permet fer-nos una idea de la magnitud d'aquest parc natural.
Ens sorprèn la fresqueta i el vent que fa quan som a dalt. Gairebé 10 graus de diferència entre Roquetes i el Caro (10,5ºC).  Deduïm que deu ser habitual que hi bufi el vent perquè els arbres de la part alta no tenen branques en un costat.
Baixem del cim i anem cap a Mas de Barberans.  Uns 2'5 km després del poble s'agafa una pista que va paral·lela al barranc de la Vall.
Quan portem 5 km seguint aquesta pista trobem una passarel·la de fusta (a la dreta) des d'on es comencen dos itineraris, a peu.  Nosaltres seguim l'itinerari curt, circular, de poc més d'un quilòmetre però amb força desnivell, que ens porta a la Cova d'en Marc i al forat de la Vella.
La cova d'en Marc:
Pel camí observem un esquirol (Sciurus vulgaris) que s'enfila per la paret, totalment vertical, i després ens observa ell a nosaltres.
El forat de la Vella és ben bonic i fotogènic perquè a través seu es pot observar les característiques geològiques espectaculars de la zona.
Tot baixant, observem aquest sírfid, que es deixa observar tranquil·lament.
I més endavant, des del cotxe, anant cap a l'àrea de pícnic de la Vall (per dinar), un altre esquirol ens observa però aquesta vegada des d'un arbre.
A la tarda, ja a la Terra Alta, abans d'arribar a Horta de Sant Joan, observem les Roques d'en Benet.
A tocar d'Horta agafem la pista que va cap a la Franqueta, cap a la capçalera del riu Estrets.  Des d'allà observem les Roques d'en Benet des d'una altra perspectiva i veiem força voltors que, com que ja tenim molt coneguts i els veiem força de lluny, ni els fotografiem :(
Durant les "visites turístiques" als pobles de la zona, observem altres animals que sí que es deixen fotografiar millor.
Una aranya del gènere Thomisus:
Un capsigrany (Lanius senator):
Orenetes cuablanques (Delichon urbicum):
I aquesta mena de gàrgola a l'ajuntament renaixentista d'Arnes ;-)
L'endemà, anem cap a Les Olles, per una pista rural que s'agafa sortint de Bot cap a Prat de Comte.  És un lloc que en època de pluges deu ser preciós.  Ara queda poca aigua en algunes basses.
Seguint la pista, en direcció a Horta de Sant Joan, una oreneta vulgar (Hirundo rustica) parada en un ametller.
Passem Horta i anem cap a Arnes des d'on s'agafa la pista que porta cap al Toll de vidre, un indret amb zona de bany permès.  Nosaltres no ens hi quedem gaire estona però hi ha famílies que hi passen el dia.
Allà mateix, un pit-roig jove (Erithacus rubecula) se'ns acosta confiat.
I, seguint la recomanació d'en Carles, anem en direcció a les Gúbies del Parrissal, des de Beseit. A pocs quilòmetres del poble podem observar un grup de cabres salvatges (Capra pyrenaica hispanica), femelles amb cries, com es mouen per les roques.
Un tros més amunt trobem un control per pagar "peatge": Com que estem en temporada turística alta, i hi ha tanta gent que hi vol anar, cobren 8€ per aparcar i accedir a la zona del Parrissal.  Decidim recular i pensem que ja hi tornarem un altre dia que hi hagi més tranquil·litat.

...i aquí s'acaba la descoberta dels Ports. Ens ha agradat!

RESERVA NATURAL DE SEBES, A FLIX

Ja de tornada a casa, amb ganes de veure més ocells, parem a Flix.  No és ni la millor època de l'any ni la millor hora del dia però des de l'observatori de la Llacuna podem veure polles d'aigua, cabussets (amb els adults alimentant polls), morell xocolater, ànecs collverds, martinet menut, martinet blanc, abellerols banyant-se, orenetes vulgars, cuereta blanca, tallareta vulgar, blauet i oriol.
La tallereta vulgar (Sylvia communis):
El martinet blanc (Egretta garceta):
El blauet (Alcedo atthis):

IMMERSIÓ AL CAP DE CREUS

L'endemà anem a fer una immersió al racó del Boc, al Cap de Creus. Podem veure diversitat de peixos i també llagostes (Palinurus elephas) i gorgònia vermella (Paramuricea clavata

L'estiu i les vacances són d'agrair per aquestes escapades, entre altres coses :)