dissabte, 15 de juliol del 2017

ZIGA-ZAGUES CAP AL SUD (I): ALBUFERA DE VALÈNCIA

Agró roig (Ardea purpurea)
La primera setmana de juliol hem tingut vacances i hem anat cap al sud. L'objectiu final: Cabo de Gata.  Pel camí, uns quants espais naturals d'interès, en alguns dels quals només hi hem estat "de passada", i tot i això ha valgut la pena.

I-  L'Albufera de València, amb arrossars ja ben crescuts i "a petar" d'ardeids.

II- Corral-Rubio, a Albacete.  Un indret amb llacunes envoltades de secans, on pots fer "bimbo" d'ànec capblanc i veure piocs en pocs minuts de diferència.

III- Sierra de Andújar: a Jaén. On, si estàs molt de sort, pots arribar a veure linx, però si no el veus, gaudeixes igualment del paisatge, els mamífers i els ocells.

IV- Desierto de Tabernas, a Almeria, on -encara que no ho sembli- hi pots anar a observar ocells ...i fer bimbo (del cuaenlairat).

V- Cabo de Gata i Punta Entinas, a la costa d'Almeria, amb zones humides i secans ben interessants.

En total, aconseguim arribar a 110 espècies d'ocells (ja a casa ens adonem que -amb una mica d'esforç- les haguéssim pogut ampliar perquè ens n'hi falten de "fàcils") i unes quantes espècies de mamífers.

****************

I. ALBUFERA DE VALÈNCIA

Hi arribem al cap tard, havent sortit de Torelló a l'hora de dinar, de camí cap a Xàtiva (on passem la primer nit).  Fem un recorregut ben senzill: anem cap al Palmar i allà, casualment, agafem el carrer del Jesuset de l'Hort (guiant-nos intuïtivament pel google maps).  Ens trobem amb uns arrossars impressionantment verds, plens d'ardeids que treuen el cap.  En ben poca estona veiem tots els ardeids possibles (bernats pescaires, agrons blanc i roig, martinets blanc, de nit, ros i menut, i esplugabous) i altres ocells interessants.
Aquí, tres bernats pescaires (Ardea cinerea) i un martinet de nit (Nycticorax nycticorax):
De martinets rossos (Ardeola ralloides) en veiem un pilot:
De capons reials (Plegadis falcinellus), no tants com al Delta de l'Ebre però déu-n'hi-do:
I cames llargues (Himantopus himantopus):
En alguns indrets hi ha una concentració i diversitat interessant:
En llocs amb més aigua, hi ha molt moviment de gavines i currocs:
Els currocs (Sterna nilotica), excitats, buscant aliment:
Mentrestant, als vorals, tórtores (Streptopelia turtur) ...que sempre fan il·lusió:
I per tot arreu, moltes libèl·lules, com aquesta del gènere Sympetrum:

Una visita llampec, de descoberta (perquè no hi havíem estat mai), ben interessant.